سرطان سینه

 🔴 اکتبر، ماه آگاهی سازی درباره سرطان سینه

🔺 به گفته تمام متخصصان جراحی پستان، آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان سینه دارد. یکی از بیماری ‌های شایع در زنان سرطان سینه است و از شایع‌ ترین علت مرگ ‌و میر در زنان می ‌باشد.

🔺 ماه اکتبر به عنوان ماه جهانی اطلاع‌ رسانی درباره سرطان سینه انتخاب شده است. در طول ماه اکتبر بسیاری از افراد در تلاش هستند تا برای افزایش آگاهی متمرکز بر سرطان سینه متحد شده و نهادهای بین المللی زیادی جهت بالا بردن سطح آگاهی زنان و البته آقایان در این زمینه، تلاش می کنند. 

🔺 روبان صورتی همچنین نماد بین‌ المللی آگاهی‌ بخش درباره سرطان سینه است. 

یکی از مواردی که به تشخیص سریع این بیماری کمک می ‌کند غربالگری سرطان سینه می ‌باشد.

✅ از نظر اپیدمیولوژی و محدوده سنی ابتلا به سرطان سینه چه تفاوت هایی بین ایران و سایر کشورهای جهان وجود دارد؟
ابتلا به سرطان سینه در بین مردان و زنان ایرانی جایگاه نخست را دارد و این در حالیست که در کشورهای غربی این جایگاه متعلق به سرطان ریه است. میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در ایران بین 45 الی 55 سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از 50 الی 60 سالگی می باشد و علت اصلی آن جوانی جامعه ایران است و این در حالیست که سرعت رشد سرطان سینه در غرب تقریبا ثابت مانده ولی در کشور ما به دلیل سالمند شدن و همچنین افزایش ریسک فاکتورها در حال افزایش است.

✅ آیا طی ده سال گذشته امید به زندگی و survival در مبتلایان به سرطان سینه افزایش داشته است؟
روند رو به رشد و افزایشی امید به زندگی در همه بیماران سرطانی به خصوص مبتلایان به سرطان سینه در کشور قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته بوده و حتی با در نظر گرفتن مرحله بالینی بیماری بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

✅ از اهمیت و نقش آزمایشگاه در تشخیص و مانیتورینگ سرطان سینه برایمان بگویید. 
آزمایشگاه در صورت صحت عملکرد، راهنمای مناسبی برای درمان است، امروز بدون آگاهی از ساختارهای پاتولوژیک و بیولوژیک قادر به مرحله بندی و درمان بیماران نیستیم، بعضی از تومور مارکرها در جایگاه اصلی خود نمایانگر وضعیت بیماری در طول مراقبت و پیش آگهی برای کشف موارد عود و شناخت درمان زودرس آن ها می باشند.

✅ نقش روش های پیشرفته High throughput screening مانند ژنومیکس، پروتئومیکس و بیومارکرهای جدید در تشخیص زود هنگام سرطان سینه چیست؟
تا امروز غربالگری های مولکول بیولوژی مثل ژنومیکس ترانس کریپتومیکس، پروتئومیکس و غیره تنها در قالب تحقیقات صورت می گیرد و نتوانسته است به عنوان یک روش غربالگری معرفی شود، اما می توانند در مواردی در قالب تبیین «پیش آگهی» و کمک به درمان موثر باشند. امروزه موضوع بیوپسی مایع (Liquid Biopsy) به سرعت در حال پیشرفت و جایگزینی با سایر روش ها است و انتظار می رود به زودی آزمایشگاه با گرفتن مقداری خون و یا سایر مایعات و بررسی های ژنومیکس امکان تشخیص زودرس سرطان را فراهم آورد.

🔺 در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آن ها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند .