روز جهانی آرتروز

 دوازدهم اکتبر (بیستم مهرماه) به منظور افزایش آگاهی عمومی و اتخاذ سیاست هایی در زمینه کمک به بیماران مبتلا به آرتروز Arthrose روز جهانی آرتروز (استئوآرتریت Osteoarthritis) نامگذاری شده است. حدود سه چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند و این عارضه کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. 

 استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. 
طبقه بندی آرتریت راهکارهای مناسبی را برای تشخیص گروه هدف و اتخاذ درمان مناسب پیش روی پزشکان قرار می دهد.انواع مختلف و شایع شامل استئو آرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک، نقرس می‌باشد.آرتروز به عنوان شاعیترین حالت گرفتاریهای بسیاری برای مبتلایان به همراه دارد . چند راهکار عملی و ساده برای کنترل این بیماری پیشنهاد شده است :

کاهش وزن و شیر کم چرب سرعت پیشرفت آرتروز را کند می کند، کلم بروکلی از تخریب غضروف ها جلوگیری می کند، کمپرس سرد و گرم، مدیتیشن، ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه، انجام حرکات کششی در طول روز، اجتناب از حمل اشیای سنگین، استفاده از تشک طبی و استاندارد، اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر.  

  "وقت عمل است" (Time to Work) با هدف آگاهی بخشی به مردم جهان در زمینه این بیماری و راه‌های کنترل آن ، شعار روز جهانی آرتروز در سال ۲۰۲۰ عنوان شده است.